Hvor kommer pengene fra?

Å kartlegge hvor pengene du tjener kommer fra er en god og viktig bevisstgjøring rundt hvem som er dine viktigste kunder. Du vil også se om de kundene du har høyest omsetning på faktisk er de du tjener mest på. Og du vil se hvor kundene dine kommer fra. Hvis ikke du allerede vet hvor kundene dine kommer fra vil jeg anbefale å starte denne kartleggingen så fort som mulig.

Med hvor kundene dine kommer fra mener jeg ikke geografisk, men hvordan du får dem inn i bedriften din. Kommer det flest kunder gjennom Facebookannonsering, gjennom hjemmesiden din, eller har du kanskje en ivrig person i nettverket ditt som alltid anbefaler deg? Når du vet hvor du får flest kunder fra vet du også hvor du skal legge inn støtet når det kommer til markedsføring. Har du en ivrig ambassadør som alltid snakker deg opp bør du kanskje passe litt ekstra godt på denne personen, og vise at du ser hva vedkommende gjør for deg.

Det er ikke i alle bedriften man kan gjøre denne kartleggingen, men har du en virksomhet som lar deg få denne oversikten er det et nyttig verktøy som du kan bruke på flere måter. Den ene er jo som nevnt over med tanke på målrettet markedsføring, det andre er å se på hvor mye du omsetter for kontra hvor mye du sitter igjen med etter at kostnadene er trukket fra. Et viktig grep er også å se på hvor mange transaksjoner du må gjøre for å tjene denne summen. Her vil du se om du må gjøre noen grep for å sitte igjen med en større fortjeneste, eller kanskje du må se på måter hvor du kan få kundene dine til å bruke mer penger i hver transaksjon i stedet for å få til flere transaksjoner. Kanskje må du se på måter for å øke på summen og antall transaksjoner?

La oss for eksempel si at du eier en kafé, her er det typisk mange små beløp som går gjennom kassen i løpet av en dag. Her vil det være naturlig å se på hvordan du kan øke begge numrene, du ønsker både å øke summen i hvert kjøp og du ønsker å få kundene dine til å komme oftere til kaféen din. Hvordan kan du gjøre dette? Noen måter å øke summen i hvert kjøp på er å innarbeide hos alle som jobber der at alle kunder som kjøper kaffe skal bli spurt om de ønsker en muffins inntil kaffen, eller du kan sette opp sjokkselgere med fristende varer ved disken, slik at det er enkelt å ta med seg for eksempel en sjokolade når man står og skal betale.

For å få kundene til å komme oftere kan du lage kort som gir dem hver 5. kopp med kaffe gratis, du kan lage medlemskap hvor de får nyhetsbrev og kopp gratis kaffe fra deg én gang i uken og så videre. Tenk også på hvordan du kan gjøre det til en opplevelse å komme inn i butikken din. Ta på deg kundebrillene og se hva de ser når de kommer inn døren hos deg.

Her er det bare kreativiteten din som setter grenser for hvordan du kan øke salget, men tenk små steg for hvordan du kan tjene mer. Små steg kan gjøre en stor forskjell over et helt år.

Se på hva som er fornuftig for deg å måle og kartlegge i din bedrift og lag deg et system som lar deg gjøre de målingene du ønsker. Når du har gjort målingene må du i neste steg bruke dem til å øke omsetningen din. Det har ingen hensikt å gjøre målinger hvis ikke du har tenkt å bruke tallene til noe. Se hvor du har potensiale til å gjøre forbedringer, sett deg mål, gjør endringene/justeringene som må til og fortsett målingene for å sikre at du når målene du har satt deg.

medlemssidene finner du en enkel mal for å hjelpe deg med å kartlegge dine 10 største kunder.

Legg igjen en kommentar