Hva skal du selge?

Noe av det mest utfordrende ved å starte opp for seg selv er å finne ut hva man skal selge. I noen tilfeller begynner idéen med et helt klart produkt, men mange ganger kan det være litt vagt hva det er man skal selge. Man har en drøm, men hva er det man faktisk skal tjene penger på?

Det finnes så utrolig mange produkter på markedet, så det kan ofte føles som at «alt» allerede finnes. Og kanskje finnes allerede det produktet du skal selge, men du må finne din unike vri på det. Det som gjør det spesielt og som bare du kan tilby på akkurat den måten du gjør. Hva er det som gjør deg og ditt produkt unikt? Jo mer klar du kan være på dette, jo bedre.

Når det er sagt kommer det jo fortsatt nye produkter på markedet, så kanskje du er en av dem som sitter på noe helt nytt og spennende.

I de tilfellene produktet allerede finnes, har du en fordel ved at du kan få en viss formening om etterspørselen etter produktet. Er det et marked for det? Hvilken nisje retter det seg mot? Er markedet mettet, eller er det plass til flere tilbydere?

Med et helt nytt produkt kan det være mer utfordrende å finne sin nisje og få svar på om det er en etterspørsel etter produktet ditt.

Når du arbeider deg godt gjennom forretningsmodellen din vil du få svar på en del av spørsmålene som dukker opp her, og du vil kunne få viktige tilbakemeldinger fra markedet.

Du kan lese mer om forretningsmodellen her.

Om ikke du har klart for deg hva du skal selge er det noen måter du kan gå frem for å grave litt i mulighetene:

  • Løs utfordringer/problemer kundene har.

Om du allerede har kunder, lytt til hva de forteller deg, eller hva du får gjentagende spørsmål om, dette er klare tegn på at det er en etterspørsel etter nettopp det de forespør. Selv om det kan virke for enkelt til å selge, så kan det som er enkelt for deg gi en stor verdi eller være ny informasjon for dem.

Når du er rundt og treffer andre, vær oppmerksom på ting de kommenterer som irriterer eller frustrerer dem med eksisterende produkter, kanskje har du en løsning som kan gjøre dette produktet bedre.

  • Se på hvilke erfaringer du har som du kan bygge videre på og selge.

Har du arbeidserfaring som gjør at du kjenner spesielt godt til en nisje? Det kan gjøre at du har et fortrinn ved å bruke kunnskapen din, samtidig som du setter ditt eget preg på det når du lærer det videre. En annen måte å angripe det på, er å se på erfaringen din og trekke ut hva du likte spesielt godt å jobbe med. Er det noe her du kan bygge videre på? Er det noen områder innenfor arbeidet som tenner en ekstra gnist hos deg når du tenker på det? Noe du er ekstra god på, som skiller deg fra andre som holder på med tilsvarende?

Erfaringer trenger ikke bare komme fra arbeidslivet. Kanskje har du erfaringer fra andre områder i livet som er verdt å dele. Det kan være noen der ute som trenger å høre din historie og hvordan du kom deg gjennom/løste utfordringen.

Det kan være lurt å skrive ned punktene du kommer på. Ofte er vi ikke så flinke til å skulle si hva vi selv er gode til, eller se hvordan vår historie kan hjelpe andre, men ved å begynne i det små og skrive det ned, dukker det som regel opp flere punkter etter hvert.

  • Følg din personlige lidenskap – hvordan kan du gjøre den om til et salgbart produkt?

Det kan helt klart være en viss risiko knyttet til å gjøre lidenskapen din om til et produkt du skal tjene penger på. På den andre siden er dette noe du kan, noe du interesserer deg for og som du kan videreformidle med overbevisning fordi du er lidenskapelig opptatt av det. Denne lidenskapen kan også være til god hjelp når dagene blir tøffe, at du jobber med noe du virkelig brenner for, kan få deg gjennom nedturene og gjøre at du ikke gir opp.

  • Se på tilbakemeldinger fra kunder på eksisterende produkter.

Om du allerede har produkter du selger, se på konkrete tilbakemeldinger du får. Hva sier kundene dine om produktet? Er det tilbakemeldinger på ting de skulle ønske var annerledes? Gir de uttrykk for andre behov, eller andre produkter de ønsker seg? Om ikke du allerede har egne kunder, se på sider innenfor den bransjen du vil inn i. Hva sier kundene der? Er det forbedringer som kunne vært gjort på produktet? Er det noe som er spesielt bra/dårlig? Er det tilleggsprodukter som flere etterspør?

Den kanskje viktigste strategien er å alltid være på utkikk etter nye idéer og muligheter. Vær åpen for at det kanskje ikke er akkurat det du hadde sett for deg som blir løsningen til slutt.

Legg igjen en kommentar