Hvert år er det hundretusener av mennesker over hele verden som tiltrekkes av gründertilværelsen, alle ønsker de å eie og drive sin egen virksomhet. Alle ønsker å ha fordelene som følger med en suksessfull gründervirksomhet; økonomisk frihet, mer tid med familien og mulighet til å jobbe for seg selv, ofte er også muligheten til å jobbe fra hvor som helst og når som helst viktige faktorer. Men å faktisk nå disse målene er ikke en rask og enkel oppgave. I prosessen med å bygge deg opp må du være villig til å både bruke litt penger og sannsynligvis se mindre til familien mens du jobber mot målene dine.
Belønningen når du lykkes er verdt det, men det kommer til å kreve hardt arbeid å komme dit. Gründermetoden vil hjelpe deg med å gjøre denne prosessen så smertefri som mulig og gi deg nyttige verktøy og informasjon som kan hjelpe deg på veien.
En gründer er per definisjon alle som starter en virksomhet gjennom å etablere en offisielt registrert bedrift, men for å være en «ekte» gründer krever det også at du jobber aktivt for å lykkes med bedriften din.
SSB sin statistikk over nyetablerte foretaks overlevelse og vekst viser at av bedriftene som startet opp i 2012 var det kun 29,8% som var aktive fem år senere. 49,5% klarte seg ikke gjennom det første året.
På den andre side trenger vi at flere starter opp for seg selv. Ifølge Rune Bjerke, konsernsjef i DNB, trengs det 77460 nye bedrifter i snitt per år frem til 2040 for å sikre det norske velferdssamfunnet også i fremtiden.
Så hva skal til for å lykkes?
- Du trenger et godt produkt, du trenger et marked som er villig til å betale for produktet ditt, og du trenger å få produktet ditt synlig for markedet.
- Du trenger gode systemer og rutiner for å holde orden på alt, og du trenger å ha full kontroll på tallene dine. Skal du lykkes må du ikke overlate til tilfeldighetene hva som skjer i bedriften din.
- Du trenger gjennomføringskraft, du må kunne ta idéen din gjennom hele prosessen til du har den ute i markedet og faktisk selger produktet ditt.
- Du trenger å vite hvorfor du starter bedriften og hva det er som driver deg til å gjøre nettopp det du gjør. Hva er ditt hvorfor? Når du vet dette, da er det verdt innsatsen når du må gjøre ting som krever mye av deg. Dette er det som holder deg i gang, selv når ingen andre har tro på det du holder på med.
Det hele koker i stor grad ned til hvor hardt du er villig til å jobbe for å få det til. Er du villig til å legge ned timene som kreves for å få det til, tilegne deg kunnskapen du mangler for å ta det neste steget og jobbe målrettet og utrettelig mot målene du har satt deg? Er du villig til å gjøre endringer underveis, hvis du ser at det er nødvendig med tilpasninger eller helomvendinger for å komme videre? Det som har gjort vellykkede gründere suksessfulle er mange ganger ikke den opprinnelige idéen, men produkter som har blitt til underveis fordi de har gjort tilpasninger etter tilbakemeldinger og forespørsler fra kundene.
Mange gründere jobber mye alene, dette kan være tungt og gjør at man mister motivasjonen til å fortsette når det butter imot. Det finnes mange måter å skape seg et nettverk; finn plasser hvor andre gründere møtes, delta på kurs og samlinger og vær åpen for å komme i kontakt med de du møter. Veldig mange steder arrangeres det gratis kurs, dette er en fin måte å møte andre og skape kontakter. Det er viktig å ha et nettverk av likesinnede som vet hva du går igjennom, som du kan feire oppturene med, og som kan gi deg støtte når ikke alt går på skinner.
Har du fått med deg artikkelen med 7 tips for å bygge nettverk?