Det finnes utallige ledelsesmodeller og det kan være både rett og galt med dem alle. Det derimot mange av dem har til felles er at de fokuserer på noe på utsiden av lederen. Men en lederstil er ikke noe du kan adoptere, selv om den passer til noen andre er det slett ikke sikkert at den passer til deg. Egenskapene som legger føringene for hvordan du er som leder kommer fra innsiden. De kan bli både lært og utviklet, men de må likevel passe til deg som person.
«If you want to be a leader, the first person you must lead is yourself.»
Mike Scioscia
Når du er i etableringsfasen er det fort å tenke at du ikke er en leder, fordi du ikke har noen ansatte. Jeg vil si at desto viktigere er det å legge et godt fundament, og skape en arbeidsplass som er god å arbeide på før du får flere som skal inn i den. Du er en leder selv når du er den eneste ansatte.
Når du starter fra bunnen av har du alle muligheter til å legge gode verdier til grunn i bedriften din, og bygge valgene du tar på disse verdiene. Som øverste leder og eier av bedriften er det lurt å også se på dine personlige verdier, står verdiene i bedriften din i stil til dine personlige verdier? Gjør de ikke det kan du fort få utfordringer med å selv skulle følge bedriftens verdier når du står ovenfor valg du må ta.
Du vil aldri bli ferdig utlært som leder. En av de viktigste oppgavene du gjør er å evaluere deg selv, være oppmerksom på hvordan du opptrer i møte med andre mennesker og se hvor eller hvordan du kan gjøre endringer for å bli en enda bedre leder. Får du muligheten til å spørre hvordan andre oppfatter deg, grip denne sjansen. Det kan kanskje være ubehagelig, og du må være forberedt på kritikk, men det gir deg også muligheten til å oppdage og se ting som du ikke selv ser eller er oppmerksom på. Ulike mennesker krever også forskjellig tilnærming fra deg som leder, dette er noe som gjør lederrollen både ekstra utfordrende og ekstra spennende. Tar du utfordringen?
5 steg for å begynne på veien mot å bli en bedre leder:
- Lev etter verdiene dine.
Verdiene legger føringene for hvordan du lever livet ditt. De påvirker valgene du tar både for deg selv og bedriften din, og de bør være nedskrevet og godt etablert.
- Finn ditt hvorfor og ha fokus på dette.
Når du forstår hvorfor du gjør det du gjør, og hvorfor det er viktig for deg, er det lettere å stå i kampen og fortsette å ha tro på det du gjør, selv når ingen andre har tro på det.
- Lær fra tilbakemeldinger.
Lytt til tilbakemeldingene både fra deg selv og fra andre. Selv om det kan være ubehagelig gir det et stort rom for læring. Vær åpen og mottakelig så kan du lære deg selv å kjenne på en ny måte.
- Reflekter.
Når du får tilbakemeldinger, ta deg tiden til å reflektere over dem. Når du har vært i møte med ansatte eller andre, reflekter over hvordan du ble oppfattet, hva du gjorde bra og hva du kunne gjort bedre. Sett av noen minutter til dette og til hvordan du kan bruke dette til å gjøre justeringer.
- Gjør tilpasninger.
Når du ser hvilke justeringer du bør gjøre, gjenstår det å faktisk gjøre noe og sette refleksjonene om til handling – selv om det kan være på utsiden av komfortsonen din. Gode ledere vet at vekst skjer på utsiden av komfortsonen, og tar stegene for å bli bedre.