Du har lagt planer og strategier, bygd opp gode systemer og til og med laget deg en markedsplan, men hva nå? Du må selge! Det kanskje vanskeligste steget for veldig mange er å komme i gang med å faktisk selge produktet man har lagt ned så mye tid og energi på å utarbeide.
Så skummelt det er når alt «plutselig» er klart og alt som gjenstår er å få det ut. Spre ordet. Dele det i sosiale medier. Annonsere. Bygge e-postliste. Gjøre alt som skal til for at så mange som mulig skal se deg, mens en liten del av deg håper at ingen skal oppdage deg, for da blir du jo faktisk synlig og vil få synspunkter og tilbakemeldinger – på godt og vondt. Samtidig kribler det i magen av spenning, for du vil jo også at alle skal se babyen din, og like den like godt som du gjør.
Kjenner du deg igjen?
Du må bare innse at du kan ikke ha alt klart før du hopper, skal du vente til alt er perfekt vil det aldri komme ut i markedet, og utenom noen få utvalgte vil det ikke være noen som får se det ferdige produktet ditt. Det trenger ikke være perfekt, du kan gå tilbake og gjøre endringer underveis og justere når du får tilbakemeldinger fra de som skal ha nytte av det du skaper. Det er kjempeskummelt, men det er tilbakemeldingene som gjør at vi kan vokse og bli bedre, men da må vi også åpne opp for dem og ta dem for det de er. Tilpasse der vi ser det blir riktig, og overse noen av dem. For vi kan ikke treffe alle, og vi kan absolutt ikke gjøre alle til lags, men vi kan gjøre så godt vi kan for de vi håper vi kan hjelpe.
Du må komme til et punkt hvor det er på tide å si at planleggingen er god nok, nå er det på tide å ta action og la det stå til, få produktet ditt ut og begynn å selge!