Når man får dette spørsmålet er det enkelt å svare ut ifra det konkrete man tilbyr og bare se på dette ene aspektet i bedriften, men hvis vi ser på noen av de mest vellykkede bedriftene i verden leverer de innenfor alle tre aspektene.
La oss for eksempel se på Apple, de selger produkter som iPhone eller Mac, de selger tjenester som Apple TV, men kanskje viktigst de selger en opplevelse. For du har ikke en telefon, du har en iPhone. Her har Apple vært utrolig dyktige på å skape en identitetsfølelse rundt det å ha produktene deres. Og de jobber også kontinuerlig med hvordan de kan forbedre og utvikle seg innenfor alle tre områdene.
Hvordan kan du ta dette inn i din bedrift? Kan du finne måter å tilby noe innenfor alle tre aspektene hos deg? Ha med deg at du trenger ikke å tenke så avansert, du trenger ikke i første omgang å skulle score like høyt som Apple på opplevelse, men tenk på at når folk kommer inn i butikken din, eller på nettsiden din, får de en opplevelse. Hva vil du at den opplevelsen skal være?
Øv deg på å fange opp gode produkter, tjenester og opplevelser
La oss starte med å være klare på hva som menes med de tre kategoriene:
- Produkt: fysisk eller digitalt produkt
- Tjeneste: fysisk eller digital tjeneste
- Opplevelse: fysisk eller digitalt miljø som fremkaller en følelse
Videre kan du gjøre en liten øvelse for å se hvordan du kan skape det beste produktet, tjenesten og opplevelsen i din bedrift.
- Start med å velge en bedrift som du beundrer, noen som er skikkelig gode på det området du er, eller ønsker å komme inn, på.
- Skriv ned alt du liker ved denne bedriften. Skriv ned alt du kommer på uten å begrense deg selv eller tenke for mye over det.
- Kategoriser punktene du kom opp med i steg 2 etter om de kommer inn under produkt, tjeneste eller opplevelse.
- Nå gjør du det samme med din egen bedrift, eller bedriften du drømmer om å ha en dag. Skriv ned alt du liker ved den, og kategoriser punktene etter om de kommer inn under produkt, tjeneste eller opplevelse.
Tilbyr du allerede noe innenfor alle tre kategoriene? Hvis ikke, hvordan kan du sette opp bedriften din så du gjør det?
Hvis du synes det er vanskelig å gjøre denne øvelsen alene kan det være en idé å samle andre bedriftseiere i området ditt og gi hverandre innspill på hva dere gjør bra og hvordan dere kan tilby noe nytt innenfor flere kategorier. Kanskje ligger det allerede til rette for det i bedriften din, du må bare se mulighetene og gjøre noe med det.
Se på hva kundene dine etterspør fra deg, hva liker de ved bedriften din, hvorfor kjøper de fra deg? Hva kan du gjøre for å skape en enda bedre kundeopplevelse for dem?
Sett deg som mål å lage et produkt, en tjeneste og en opplevelse du selv elsker og skap en bedrift du elsker å jobbe i. Strekk deg hele tiden etter å forbedre tilbudet ditt og se etter nye måter å heve kvaliteten på det du tilbyr.