Budsjettering – hvorfor og hvordan

Budsjetter! For noen det verste ordet de hører. Men det trenger ikke å være slik. Faktisk kan et gjennomtenkt budsjett være små bedrifters beste venn. Et budsjett er en plan for å få til et overskudd, og fortjeneste er jo det vi alle er ute etter i bedriftene våre. 

I stedet for å føle deg overveldet over kolonner og rader med utgifter, del det inn etter det de enkleste vilkårene; inntekter minus utgifter er lik overskudd. Når vi ser det på denne måten er det bare to ting å ha kontroll på, jobbe med eller bekymre seg over, inntekter og utgifter. De eneste måtene å øke fortjenesten på er ved å øke inntektene eller redusere utgiftene. Som bedriftseier er jobben vår å gjøre begge deler. 

Jeg vet at dette er grunnleggende og høres så enkelt ut, men du vil bli overrasket over hvor mange bedrifter som ikke har utarbeidet et budsjett for virksomheten sin. Ta deg tid, eller send meg en mail for å få hjelp med dette, og skriv ned et enkelt budsjett for alle inntektsstrømmene dine og hver eneste utgift du har på månedlig basis. Sliter du med å få det til kan du også la en regnskapsfører hjelpe deg og vise deg hvordan du gjør det. 

Når du har skrevet alt ned bruker du dette som en guide for å administrere fortjenesten. Hvordan kan du redusere kostnadene? Er det på tide å hente inn nye tilbud på avtaler med eksterne aktører? Kan du refinansiere lån for å redusere månedlige renteutgifter? Still deg spørsmål ved tingene du kjøper, er det noe du trenger å ha for å få bedriften din opp og gå eller for å skape vekst og ta den til neste nivå, eller er det noe som bare hadde vært fint å ha? 

Linje for linje ser du på utgiftene dine og ser om det er noe du kan gjøre for å redusere dem. 

Så må du se på inntektsstrømmene på samme måten; kan du øke prisen på produktet eller tjenesten din? Er det nye produkter eller tjenester du kan introdusere for å få mer inntekter? Kan du øke antall salg til eksisterende kunder? Kan du nå ut i nye markeder med produktet du selger? 

Ved å gå grundig gjennom linje for linje og ha fokus på å øke inntektene og redusere kostnadene er det mye man kan gjøre for å øke bunnlinjen.

Ok, så du har laget ferdig budsjettet – hva nå? 

Nå kommer den utfordrende delen – du må faktisk holde deg til budsjettet og sette planene ut i live. Dette kan være lettere sagt enn gjort, mange ganger blir planene etter en tid lagt i en skuff og blir ikke tatt opp igjen før det er på tide å se på dem på nytt ved årsslutt. Når du først har lagt ned arbeidet i å utforme gode planer må du sikre deg at du tar dem i bruk og integrerer dem inn i rutinene dine. 

Noen tips for at ikke de skal ende med å bare ligge og samle støv:

1. Lag et budsjett med realistiske mål. 

Ikke sett lista for høyt. Urealistiske tall vil gjøre at du aldri oppnår målene dine, og planen legges bort fordi den bare blir en påminnelse om at du ikke nådde målene denne måneden heller. 

2. Budsjetter for utgifter som ikke er rutinemessige. 

Sørg for at du tar hensyn til utgiftene som ikke oppstår hver måned. Lag en liste over disse og plasser dem i den måneden de forventes å oppstå, slik kan du planlegge på forhånd hvordan du skal betale for dem. Ha også en buffer for uforutsette utgifter. Disse postene kan fort ødelegge budsjettet ditt hvis ikke du planlegger for dem. 

3. Lag budsjettet ditt skriftlig.

Ta deg tid til å skrive ned budsjettplanene. Å lage budsjettmålene dine kun i hodet ditt er en oppskrift for å mislykkes. Ikke anta at din økonomiske fremtid vil ta vare på seg selv. Når du har budsjettmålene dine detaljert beskrevet kan du gjennomgå dem jevnlig og ukentlig minne deg på dine økonomiske mål. 

4. Hvis du har en dårlig måned – ikke gi opp!

Selv om du skulle få en måned, eller flere, hvor ikke du når budsjettmålene dine, må du ikke se på dette som at du har mislykkes og kaste budsjettet i søpla. Det vil helt garantert komme humper i veien, og du må bare innse at alle gjør feil. Det som er viktig er at du oppdager hva som gjør at du ikke når målene dine, og går videre til punkt 5.

5. Evaluer og juster. 

Dette er viktig. Da du la de opprinnelige budsjettplanene dine måtte du sannsynligvis gjette på en del av tallene dine. Når du ser hvordan realiteten faktisk er må du analysere postene det gjelder og vurdere om det opprinnelige estimatet var urealistisk eller om det er at du har brukt penger på andre ting enn det som var i planen. Er det ting du trenger eller kan du kutte denne utgiften? Er de faktiske tallene en realistisk utgift som vil fortsette må du justere dette i budsjettet ditt for tiden fremover. Denne typen justeringer er nøkkelen for å sikre at du kan holde deg til budsjettet.

6. Gjennomgå budsjettet hver måned.

Det er her du gjør eventuelle justeringer som trengs fra punktet over. Sett av den første dagen i hver måned til å gå gjennom at inntektene og utgiftene dine samsvarer med budsjettmålene dine. Ved å gjøre denne analysen kan du justere og tilpasse forbruket ditt underveis, der det er mulig. Sett av tid i kalenderen din allerede nå for resten av året. 

Så da gjenstår det bare å sette i gang med arbeidet og lage ditt eget budsjett. 

Er du medlem av Gründermetoden finner du en nedlastbar mal du kan ta utgangspunkt i for å komme i gang. 

Lykke til!

Legg igjen en kommentar